maanantai 15. joulukuuta 2014

Kiltti Joulupukki...

Kiltti Joulupukki,

tänä vuonna minua on kohdannut monta mukavaa asiaa. Parhaimpana mieleeni tulee se, että syksyllä sain itselleni ikioman tarhakaverin. Laumani kyllä nauroi aluksi ja sanoi että olen saanut tyttöystävän, hmpf. Se on kuitenkin minulle suuri asia. Olenhan tottunut ulkoilemaan isommassakin laumassa. Uusi kotinikin on osoittautunut todella mukavaksi, tilaa riittää ympärillä ja näen hyvin tarpeeksi kauas. Ei tarvitse pysyä niin valppaana saalistajien varalta. Omistajani yrittää kyllä aina uskotella minulle, että ulkona ei ole saalistajia, mutta en aivan usko häntä. 

Jos jotain toivoisin jouluksi itselleni, se olisi suuri piparkakkutalo. Laumani kun antaa minulle niitä pipareita aina liian vähän. Porkkanoita kyllä aina riittää nykyisin ruokakupissa, mutta pipareita sinne ei edes päivittäin tule. Kummallista toimintaa.



Laumani muuten luulee, etten tiedä siitä toisesta. Ei pidä paikkaansa. Olen kyllä haistanut. Luulevat että eri vaatteet hämäävät vanhaa hevosta. Sain siltä myös kirjeen, jonka lupasin tämän kerran toimittaa eteenpäin sinulle. Liitän sen nyt tähän:


"Hei Joulupukki!

Ensinnäkin, kuka sinä oikein olet. En ole ikinä aiemmin sinusta kuullutkaan, ei myöskään kaverini Minni. Naapurissa asuvat isommat tytöt eivät halua meille kertoa, vaan tirskuvat meille, kun emme tiedä. Se ei mielestäni ole kovin mukavaa. 

Ensimmäisenä Joulupukista minulle kertoi se täti, joka käy aina vain rapsuttamassa ja harjaamassa minua. En pidä harjaamisesta. Se kertoi, että sinulta saa toivoa asioita, jos ne kirjoittaa kirjeeseen. Sitten sinä toteutat ne toiveet, jos olen ollut kiltti. 
Miten sinä voit tietää olenko ollut kiltti vai en? Mielestäni olen ollut todella kiltti. 

Mitä minä sitten toivon? Se päähäni laitettava juttu, riimuksi kai sanovat, on ruvennut taas vähän kiristämään. Minulla on ollut niitä jo kaksi, nyt tuo kolmaskin ahdistaa. Sellaisen toivoisin uuden. En kuitenkaan vaaleanpunaista, se on nolo väri. En haluaisi joutua tappelemaan enää sen värin takia muiden kanssa. 

Katso nyt, eikö olekin noloa. Näytän ihan tytöltä!:

Toivon myös sitä, että ehtisit käymään. Tai edes vastaamaan siihen, että kuka olet. Ehkä ensi vuonna osaisin sitten toivoa paremmin. Kuulin vanhoilta ja viisailta laidunkavereiltamme (minun ja Minnin siis), että sinulta voi toivoa asioita kerran vuodessa. En kyllä ihan ymmärrä vielä mitä se "kerran vuodessa" tarkoittaa. Siinäkin voisit auttaa, jos osaat.

Terveisin maailman paras ja kiltein Aku.

ps. Katso nyt Joulupukki kuinka hieno olen ollut. 
copyright: Milla
Sain tuollaisen heiluvan jutun semmoiselta hassulta tädiltä jonka edessä piti seistä. Äiti kertoi, että se on sellainen voittajan palkinto. Äiti kyllä tietää nämä jutut, se on saanut tuollaisia monesti."

Aikamoista. Ehkä olen itsekin ollut noin nuorena samanlainen. Näin jo vanhempana herrasmiehenä osaan kyllä jo toivoa asioita muillekin. Omistajalleni toivoisin parempia hansikkaita, hänellä on aina niin kovin kylmät sormet. Välillä oikein värisyttää. Kaikille muille toivoisin sinun tuovan jotain mukavia muistoja tämän vuoden varrelta. Niitä kuitenkin on useita. Tällä hetkellä minusta tuntuu, että ne muistavat vaan ne huonot. 

Nyt kun pääsin vauhtiin tässä toivomisessa, niin toivoisin vielä paljon lunta. Jos siis voit siihen millään vaikuttaa. Silloin pääsisi hankeen laukkaamaan ja talvilaitumille. Laitumet ovat parasta mitä tiedän. Niin, ja tuo nyt tuolle pojankoltiaiselle se uusi riimu. Olen kuullut että se on aika helppo ärsyyntymään. Suuttuu vielä muuten. 

Joulua odottavin terveisin,
Martti

Vastaa haasteeseen (+ lisätietoa):

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Tänne voit jättää kommenttisi. Sana on täysin vapaa, mutta pidätän itselläni oikeuden poistaa asiattomat kommentit.